$
מחפשי עבודה

כשהגבר שעובד לצידך מרוויח יותר ממך

גברים ונשים שעושים את אותה עבודה אמורים לקבל שכר שווה, אבל במציאות זה לא תמיד קורה. האם להתפטר? איך לדבר עם המעסיק ומהן האופציות המשפטיות

מעין מנלה 12:1612.03.18
מה אם יום אחד הייתם מגלים שהעובד שלידכם, שעושה את אותה עבודה בדיוק, מרוויח 30% יותר? בישראל, נשים משתכרות פחות מגברים. למעשה, בממוצע אישה מרוויחה 68% משכרו של גבר. הסיבה העיקרית לכך היא היקף המשרה של נשים אך ישנה חשיבות גם למקצועות ה'נשיים' בהן הם מועסקות, כך לפי מחקר של מרכז טאוב. זה כמובן הממוצע, ולא כל אישה שעושה עבודה זהה לזו של גבר משתכרת פחות, אבל יש גם מקרים כאלה.

לאחרונה, בכירים ב-BBC הסכימו להפחתת שכרם על מנת להתאימו לשכר נשים שעובדות לצידם. כך נהג גם מנכ"ל חברת התעופה איזיג'ט שהסכים לקיצוץ בשכרו על מנת להשוותו לשכר מנכ"לית החברה היוצאת. המחווה הזאת של הבכירים עוררה דיון סביב פערי השכר בין נשים לגברים, אבל לא ממש פותרת את הבעיה.

 

אחת הבעיות העיקריות היא ששכר במגזר הפרטי הוא בדרך כלל סודי ונקבע בחוזה אישי. כך, אישה שמרוויחה פחות מקולגה שעושה את אותה עבודה לא תדע בכלל שהיא משתכרת פחות ולא תוכל לפעול לשינוי המצב. אבל מה אפשר לעשות אם בכל זאת גילית שאת מרוויחה פחות מעמיתך?

 

1. דבר ראשון, ידע הוא כוח

ברוב מקומות העבודה חוזי ההעסקה האישיים הם סודיים וכך גם רכיב השכר לכן נדרשת עבודת בילוש קלה כדי לברר כמה מרוויחים עובדים אחרים. הדרך הטובה ביותר היא לדבר עם אנשים אחרים ולגשש, לשאול ולברר מה טווח השכר המקובל עבור התפקיד. באופן כללי כדאי מדי פעם להתעדכן בשכר המקובל על מנת להתאים את עצמכם לשוק, ללא קשר לפערי שכר מגדריים.

 

 

הגבר שעובד לידך עשוי להרוויח יותר למרות שאתם מבצעים את אותו התפקיד הגבר שעובד לידך עשוי להרוויח יותר למרות שאתם מבצעים את אותו התפקיד צילום: shutterstock

 

 

"בגילוי שעמית לעבודה מרוויח יותר ממך יש סוג של מעילה באמון", אומרת ד"ר יעל יצחקי, מנכ"לית נטע – המרכז לפיתוח קריירה. "אנחנו רוצים להאמין שאנחנו עובדים במקום עבודה הוגן, שבו היחס לעובדים פועל על פי קריטריונים ברורים ומקצועיים. מובן שהכוונה היא לעובד ועובדת שעובדים באותו סוג עבודה, בעלי וותק זהה וכישורים זהים. חשוב לציין שאפליה על רקע מגדרי אינה האפליה היחידה ממנה סובלות נשים. מחקרים גילו, שנשים שחורות, לדוגמה, מרוויחות פחות, מנשים לבנות.

 

ד"ר יעל יצחקי ד"ר יעל יצחקי צילום: ג'ודי בן יוד

הגילוי שאנחנו מרוויחים פחות מציב אותנו בקונפליקט. שיחה עם הבוס/ית אינה דבר פשוט, על אחת כמה וכמה שיחה שבה מועלית טענה על אפליה. הדבר הראשון שצריך לעשות לפני השיחה הוא איסוף ראיות. חייב להיות בסיס עובדתי לטענה וחייבים לוודא שאין כאן עילה אחרת לשכר השונה, כמו רמת ביצועים שונה. אגב, גם אם האישה הסכימה לקבל שכר נמוך מגבר כאשר התקבלה לעבודה, זה אינו מצדיק פערי שכר. כך קבע בג"ץ ב-2012 במקרה של אורית גורן שהסכימה לקבל 17 שקל לשעה לעומת עמית לעבודה שקיבל 26 שקל על עבודה זהה".

 

2. איך לדבר עם המעסיקים

"הגילוי שקולגה גבר מרוויח יותר ממך, מכעיסה ופוגעת. ועלולה לגרום לנו להתנהל ממקום מאוד רגשי. זה טבעי, אבל לא מקדם את המטרה", אומרת עו"ד אורנה קופלוביץ, מומחית ניהול משא ומתן, מרצה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון. במקום זה היא ממליצה להתרכז בתוצאה אליה תרצי להגיע.

 

כדי לנהל משא ומתן אפקטיבי היא מציעה "לחשוב כמו אישה ולדבר כמו גבר". נשים חושבות אחרת מגברים. "נסי להסתכל על התמונה ממש מכל הכיוונים 360 מעלות. לשאול מה עוד יש שם שאני לא רואה, לנצל את האינטואיציות הנשיות בקריאה של סאב טקסט ולאסוף מידע. זכרי כי מידע הוא כח, אספי מידע מחברים לעבודה: מי עוד נמצאת במצב הזה, מה קורה במקומות אחרים, מה החוק אומר. מה אומרים על זה בקבוצת הפייסבוק שלך".

 

ואחרי שאוספים מידע, קופלוביץ ממליצה לדבר כמו גבר. מחקרים בניהול משא ומתן מראים שנשים משתמשות בהרבה יותר מילים מגברים כדי להביע את אותו מסר וגם נוטות לנסח בקשה ולא דרישה. זה אולי משאיר אותנו נעימות ונחמדות, אבל לא ממש תורם לצמצום פערי השכר.

 

אורנה קופלוביץ אורנה קופלוביץ

לכן - אל תשאלי "האם זה נראה לך הוגן שהוא מרוויח יותר ממני באותה משרה?" את לא צריכה לקבל אישור לעמדתך. זו שאלה שפותחת דיון לא רלוונטי ובוודאי שלא מקדם. במקום זאת היא מציעה לומר בבירור: "אני מצפה להשוות את השכר שלי לשכר של הקולגה שלי".

 

או "אני מצפה מהחברה לעמוד מאחורי ההצהרות שלה בתקשורת בעניין השוואת שכר לנשים", בהנחה שאכן מצאת הצהרה כזאת. לפני השיחה היא ממליצה להתאמן בניסוח מסר או דרישה קצרים וברורים שיתמקדו בתוצאה הרצויה עבורך.

 

בנוסף, מומלץ להימנע מלהכניס רגשות לתמונה. "השאירי אצלך את המידע שאספת, הימנעי מרכילות והשוואות פרטניות ודברי על המסקנה. השתמשי בשפת גוף פתוחה וצרי קשר עין ישיר כשאת מביעה את דרישתך. לבסוף, במידה והמעביד אומר לך שהוא צריך לבדוק את זה, קבעי מיד פגישה נוספת, אל תשאירי את זה באוויר. והכיני את עצמך כבר לפגישה הבאה".

 

מחקרי משא ומתן מראים שנשים מנהלות משא ומתן הרבה יותר טוב עבור אחרים מאשר עבור עצמן. לכן, קופלוביץ ממליצה לנהל את המשא ומתן כאילו את עושה אותו עבור החברה הכי טובה שלך.

 

3. האם להתפטר?

הגילוי שקולגה מרוויח יותר ממך למרות שיש לכם את אותם כישורים וניסיון ואתם מבצעים את אותו תפקיד הוא מאוד מכעיס והאינסטינקט הראשוני יכול להיות רצון להתפטר. עם זאת, נסיבות החיים הן שלא תמיד אנחנו יכולים לעזוב מקום עבודה מהיום להיום בגלל פערי שכר.

 

"ברגע שיש הוכחות מוצקות לפער, כדאי לשוחח על כך, בהתאם להיררכיה ולגודל הארגון, עם הבוס/ית או מנהל/ת משאבי אנוש. השיחה הראשונה צריכה לבוא ממקום של בירור על הפער ולא ממקום של האשמה. אם תוצאות השיחה לא משביעות רצון ואין כוונה להעלות את שכרך, אז ניתן לשקול את הסוגיה הבאה - האם להישאר באותו מקום או להתפטר. לא תמיד יש לנו אפשרות לעזוב מקום עבודה ולכן כדאי לשקול היטב את הצעדים. אם למרות הנתונים, העובדת מעוניינת להישאר באותו מקום עבודה, כדאי לה להבין למה זאת הבחירה שלה ולקבל החלטה מושכלת ומודעת", אומרת יצחקי.

 

אביבית אלקלעי אביבית אלקלעי צילום: אבי קסב

4. מה הן האופציות המשפטיות?

בסיטואציה שבה אישה משתכרת פחות מגבר ואין ביניהם שוני בוותק, ניסיון, תפקיד או היקף משרה יש חוק שנקרא חוק שכר שווה לעובדת ולעובד שמקנה את הזכות לשכר שווה. "אם יש עובדת ועובד שמועסקים באותו מקום עבודה על פניו הם זכאים לשכר שווה, לא רק לשכר הייסוד אלא גם למשל לתשלום בגין החזקת רכב או כל תנאי נלווה אחר", אומרת עו"ד אביבית אלקלעי ממשרד שמעוני אלסטר את רזיאל.

 

הסיבה שמדובר בזכאות לשכר שווה "על פניו" היא מכיוון שכל שוני בין הגבר לאישה מבחינת וותק, השכלה, תפוקה, כישורים או איכות העבודה יכול להצדיק את ההבדלים בשכר. " אם באמת נראה שיש לנו עובד ועובדת שאם נשים אותם אחד מול השני נראה שהמאפיינים שלהם זהים, אז בהחלט יש פה בסיס לפנות למעביד ובמידת הצורך לבית הדין. אם יש פה אפליה מחמת מין אז כמובן שזה לא מוצדק גם מכוח שיוויון הזדמנויות בעבודה. אם העובדת עבדה במשך תקופה מסוימת והייתה זכאית לשכר שווה ואין שום סיבה אחרת שתצדיק את הפרשי השכר היא יכולה לדרוש רטרואקטיבית את תיקון העוול", היא אומרת.

 

עם זאת, כמו בכל סיטואציה שבין עובד למעביד, מומלץ קודם כל לפנות למעביד ולתת לו הזדמנות לתקן את העוול. "או שהמעביד יתקן את העוול או שלא והעובדת יכולה גם חלילה לאבד את מקום העבודה. זה נכון לגבי כל סוגיה בדיני עבודה", מסבירה אלקלעי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x