$
מחפשי עבודה

העצה הטובה ביותר שתקבלו לגבי בקשת העלאה

רוב העובדים נמנעים מלבקש תוספת שכר למרות שמבין אלו שמבקשים - 70% אכן מקבלים יותר כסף; "לרובנו זה לא טבעי ולא נעים ליזום שיחת שיפור תנאים ולכן נשהה ונדחה את זה ככל האפשר"

מעין מנלה 21:1418.03.19

העצות שנותנים המומחים בדרך כלל לגבי בקשת העלאה במשכורת - להגיע מוכנים, לעשות מחקר שוק, להיות רגועים - הן כולן טובות אבל לא נוגעות בסיבה האמיתית שבגללה רוב העובדים נמנעים מלבקש העלאה. זו פשוט סיטואציה לא נעימה.

 

לא משנה כמה אתם עובדים טובים, מסורים, מודעים לעצמכם ולמצב השוק - בבקשת העלאה אתם למעשה מעמידים את עצמכם ואת עבודתכם במבחן ומבקשים ממישהו אחר להכיר בערככם. הוסיפו לזה את העובדה שלהרבה אנשים קשה לדבר על כסף ושרובנו לא מצטיינים במשא ומתן - וזו הסיבה שרוב האנשים נמנעים מלבקש העלאה. לפי סקר שערכו ב-PayScale.com רק 37% מהעובדים ביקשו העלאה מהמעסיק הנוכחי שלהם והסיבה העיקרית לכך שהשאר לא ביקשו היא פשוט כי זה 'לא נעים'. אנשים נוטים להימנע מלעשות דברים שגורמים להם חוסר נוחות.

 

רבע שעה של חוסר נעימות תמורת אלפי שקלים, מוכנים? רבע שעה של חוסר נעימות תמורת אלפי שקלים, מוכנים? צילום: שאטרסטוק

 

"אפשר לדבר מפה ועד להודעה חדשה על הצורך לבצע הערכה מחודשת, לבדוק עמידה ביעדים וליזום שיחת שיפור תנאים. אבל צריך להודות שזה לא טבעי ולא נעים לרובנו, לא באזור הנוחות שלנו, ולכן רובינו נשהה ונדחה את זה ככל האפשר. לעיתים, אפילו החשש מסירוב גורם לנו להימנע מלבקש", אומרת עו"ד אורנה קופלוביץ, מומחית ניהול משא ומתן, מרצה ב HIT, מכון טכנולוגי חולון.

 

עו"ד אורנה קופלוביץ עו"ד אורנה קופלוביץ

לכן, היא ממליצה למנות לעצמנו 'שומר סף', זה יכול להיות בן או בת הזוג, מאמן אישי או כל אדם שאנחנו סומכים עליו. לבקש שישים לעצמו התראה אחת לחצי שנה או שנה ויזכיר לנו או ממש ידרוש מאיתנו לדווח לו מה קורה עם זה. "המשא ומתן הבא מתחיל ממש עכשיו. לכן חשוב להציב לעצמינו יעדים שנתיים, לבדוק מהן המטרות של הארגון וכיצד הפעולות שאנחנו עושים מקדמות אותן באופן שנוכל להציג כחלק מההישגים שלנו במשא ומתן הבא".

 

אותו הסקר שמצא שרוב העובדים לא מבקשים העלאה מצא גם ש-70% מהעובדים שכן ביקשו העלאה אכן קיבלו אותה. לכן, הבלוגרית הקנדית בריג'יט קייסי נותנת את העצה הבאה: "אם היה מצב אחר שבו תמורת אי נוחות של חמש-עשר דקות הייתם מקבלים 10,000 שקל - הייתם נכנסים לסיטואציה הזאת בשניה, לא? כך ניתן להתייחס גם למשא ומתן על העלאה". שיחה על תוספת שכר בין אם במהלך ראיון קבלה לעבודה או במסגרת המשרה הנוכחית שלכם היא עניין של כמה דקות ואחריהן סביר להניח שתקבלו יותר כסף. שאלו את עצמכם אם אתם מוכנים לבלות חצי שעה בסיטואציה לא נוחה כדי לקבל עוד 1,000 שקל בכל חודש במשכורת.

 

כדי להפוך את הסיטואציה למעט יותר נוחה קופלוביץ ממליצה תמיד לשמור על ראש פתוח ויצירתי, לא לחשוב שחור- לבן, "או שאני מקבל העלאה או שאני עוזב".

 

כמו כן, היא מציעה לזכור שהתמונה הכללית רחבה יותר, שגם תנאי העסקה מתרגמים לכסף, לעיתים להרבה כסף. "לרובינו קל יותר לדבר על תנאי העסקה ולא ישירות על כסף. לכן במסגרת הבדיקה השנתית שלכם, כדאי לבדוק האם תנאי העסקה הנוכחיים הולמים את מצבכם (למשל, האם שעות העסקה מתאימות להיותכם הורים, או סטודנטים, אולי מתאים לכם יותר כרגע לבקש זמן עבודה גמיש, או יום עבודה מהבית, אם זה מתאים למשרה שלכם). כדאי לזכור שהטבות בתנאי העסקה הן משהו שקל יותר לדרוש ולהשיג ובחישוב הסופי, הן שוות ערך כלכלי לא פחות מהעלאה בשכר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x